Beastmode: 4 manieren om je testosteron te verhogen

Een echte kerel barst van het testosteron. Dit mannelijke geslachtshormoon zorg immers voor een hoog energieniveau, baardgroei en grote spieren. Een zware lage zwem maakt dit plaatje compleet.

Een te laag gehalte testosteron gehalte kan helaas ook voorkomen. Dit komt vooral voor wanneer je ouder wordt als man.

De 7 symptomen van de weinig testosteron:

  • Verminderd energie niveau. Je voelt je niet helemaal lekker in je vel
  • Afname van lust en de wil om geslachtsgemeenschap te hebben
  • Verminderde spiermassa en spierkracht
  • Door verminderde spiermassa kan zich extra vetmassa opgeslagen worden. Dit centreert zich vooral rond de buik bij de man. /Bierbuik
  • Lage botdichtheid a.k.a botontkalking
  • Minder lichaamsbeharing (vind je vriendin/vrouw wellicht wel leuk?)
  • Lusteloosheid

Als je denkt dat je testosteron productie te laag is dan kan je dit altijd het beste laten testen. Dit kan je laten doen bij de huisarts. Via een afname van bloed kan de testosteron spiegel getest worden.

 

Hoe verhoog ik op een natuurlijke wijze mijn testosteronspiegel?

 

Krachttraining

Krachttraining is de meest effectieve manier om de testosteronspiegel te verhogen. Vooral bij het gebruik van een relatief zwaar gewicht in combinatie met weinig herhalingen. Maak bijvoorbeeld setjes van 5×5 of 5×3.

Daarnaast kan je het beste oefeningen doen die veel secundaire spieren activeren. Denk bijvoorbeeld aan de grote 3: Bench, squat en deadlift. Maar ook bijvoorbeeld optrekken of staande military preses zijn zeer goede oefeningen.

Maak een schema op basis van de bovenstaande 5 oefeningen en voer dit schema 3 dagen in de week uit. Zorg echter wel voor een rust dag. Zo train je 3 keer in de week intensief met een fullbody schema. Blijf wel altijd naar je lichaam luisteren, neem indien nodig een extra rustdag op. Aan een blessure heeft helemaal niemand wat, behalve je fysio of chiropractor.

 

Vermijd overgewicht

Een verhoogd vetpercentage kan leiden tot een daling van de hormoonspiegel en hormoonproductie. Het is belangrijk om een gezond vetpercentage na te streven. Dit kan bereikt worden door te letten op het aan calorieën dat je tot je neemt dagelijks. Daarnaast heeft cardio na de krachttraining een positief effect op de vetverbranding.

 

Zorg voor een gezonde levensstijl

Niet alleen een laag vetpercentage maakt deel uit van een gezonde levensstijl. Zorg ook voor gezonde en gevarieerde voeding, voldoende slaap en beperk het drinken van alcohol. Dit gaat uiteraard hand in hand met het beperken van de dagelijkse suiker inname en zorgen dat je voldoende beweegt.

 

Drink voldoende water

Voor elk proces in het lichaam is voldoende water nodig. Zo ook voor de productie van testosteron. Voldoende water zorgt daarbij ook voor een optimale vetverbranding en zorgt voor een vol gevoel. Dit verlaagt de kans om verleid te worden tot snelle tussendoortjes. Of je nou kraanwater of mineraal water drinkt, dat maakt uit. Thee is daarnaast ook een zeer goede dorstlesser en zorgt voor wat variatie.

 

Bereik je doelen als een echte man

Sommigen van jullie zullen voelen alsof ze opgaan in de massa. Moe zijn omdat je verteld wordt dat het niet mogelijk is om jouw doelen en dromen te verwezenlijken. Dat de dingen die jij graag wilt in je leven te ver van je af staan. Ik kan begrijpen dat je moe bent om dit keer op keer te horen. Dit zal dat ook de reden zijn dat je dit artikel leest.

Vanaf vandaag zal je terugvechten

 

Je zult hard werken waarin je geloofd. Vecht voor jouw doel, jouw ultieme moment van geluk. Het kan zijn dat je niet voor jezelf vecht. Of je nou vecht voor je familie, vrienden je zult de strijd aangaan. Mensen zullen zeggen dat je het niet kan. Het doel is te groot, ongrijpbaar. Je zal er mentaal, fysiek of financieel niet tot in staat zijn. Je kan het maar beter opgeven. Deze mensen zullen je laten twijfelen aan jouw eigen volharding. Bewijs het tegendeel!

Het verwezenlijken van je doelen gaan niet alleen om geld of het succes

 

Het gaat erom dat je iets doet waarvan andere zeiden dat het onmogelijk was. Zorg ervoor dat dat ze toegeven jou verkeerd beoordeeld te hebben. Doe het onmogelijke! Jij kan dit! Als je ergens 100% voor gaat. Vandaag is de dag dat je gaat werken aan jouw ultieme doel. Niet morgen of overmorgen maar vandaag! Vandaag zal je zegevieren. De grootste vijand van de man: Twijfel, zal je elimineren.

Je zal een moment bereiken in je leven waar tegen andere personen opkijken. Deze personen zullen zelf ook hun eigen persoonlijke gevecht aangaan. Ze zullen denken hij heeft het meegemaakt en heeft overwonnen. Dat kan ik ook! Steun, kracht en energie krijg je van elkaar.

Kijk niet op tegen andere personen omdat ze meer geld, aanzien of macht hebben dat jij.

 

Deze personen zijn niet ‘’speciaal’’ ze zijn precies zoals jij en ik. Ook zij hebben twijfels en proberen deze te overwinnen. De kracht zit in jezelf. Met motivatie, inzet en discipline kun jij alles verwezenlijken. Deze krachten zitten in iedereen. Voel de drang om te benutten en laat ze naar buiten komen.

De enige manier om je doelen te behalen is om gewoon te beginnen stap voor stap. Kom van de bank af en ga werken aan je doel! Wat het ook mag zijn. Niets evenaart hard werken en het karakter wat daaruit voortvloeit. Zorg ervoor dat je dromen realiteit worden.

Glenfiddich 12 Year Single Malt Wisky

Glenfiddich is voor mij persoonlijk één van de beste whisky merken ter wereld. Sinds jongs af aan was mijn aandacht getrokken door het karakteristieke logo van het edelhert. Glenfiddich letterlijk vertaald is dan ook ‘Vallei van het hert’.

In de jaren 60 en 70 hanteerden Glenfiddich een agressieve groeistrategie om concurreren distilleerderijen op te kopen. Door middel van een grote marketingcampagne werd de 12 year old onder de aandacht gebracht van het grote publiek.  Dit met een daverend succes! Glenfiddich is tot op heden wereldwijd de beste verkopende single malt whisky.

Het begin van mij whisky reis

Vaak begin je met het drinken van whisky door een introductie door de zogenaamde blends. Denk hierbij aan Johnny Walker en Chivas Regal. Vaak wisselen deze blends zich af met bourbons, zoals de welbekende Jack Daniels en Jim Bean. Mijn whisky reis begon in ieder geval wel zo. Toch zocht ik persoonlijk meer diepgang en variëteit in het whisky drinken.

Glenfiddich 12 year old

Glenfiddich 12 year old is in mijn ogen de beste single malt op mee te beginnen. Voordat je jouw whisky studie doorzet naar de wat hevigere rokerige smaken.

Hoewel bijna iedereen het over eens is dat deze single malt uitermate smaakvol is zijn sommige mensen iets minder enthousiast. Zo wordt de whisky de tam genoemd en te saai, smaken verschillen nou eenmaal. Echter kan dit op zijn tijd ook zeer aangenaam zijn. Als ik persoonlijk niet op pas drink ik zo de helft van de fles leeg.

Geur: Glenfiddich 12 year old 

Lichte tonen van vers fruit

zeer lichte geur van gras

Aroma van peer en marsepein

Smaak: Glenfiddich 12 year old 

Begint zeer zoet: Lichte honing smaak in combinatie met fudge toffee. Naar mate je hem langer in de mond houdt wordt hij wat droger.

Vrij simpel niet zeer complex van smaak. Erg verfrissend.

Conclusie: Glenfiddich 12 year old 

Geweldige whisky om altijd is huis te hebben. Niet alleen door de subtiele smaken en de toegankelijkheid hiervan. Maar ook om je vrienden te introduceren tot de geweldige drank die men whisky noemt. Heerlijk als je op zoek bent naar een genietmomentje maar niet een hele dure fles wilt pakken.

Lekker, subtiel & toegankelijk: Een dikke 7.9

 

(Bob kon er niet eens vanaf blijven)

glenfiddich 12 year bob

 

 

 

 

Squatten, moet dat echt? Ja, Godsamme!

Een vreemd gezicht in de sportschool. Mannen met brede schouders, volle borstpieren en armen zo groot als de dijbenen van je schoonmoeder. Ondersteund door twee lucifer stokjes. Het zogeheten fenomeen ‘’chicken legs’’.

Als man wil je toch ook graag dat je vriendin een bovengemiddeld achterwerk heeft met precies de juiste ronding? Waarom zou je zelf dan niet de koning der been oefeningen trotseren? Je bent toch een man! Een man met benen als boomstammen. Als de grond niet schud bij elke stap…dan squat je niet vaak genoeg.

squat chicken legs

De voordelen van squatten en het trainen van benen in het algemeen

 

  1. Je transformeert van 50% hulk naar 100% hulk. Je benen zijn zo ongeveer de helft van je lichaam. Dat is nog eens wiskunde!
  2. Zware lichamelijke inspanning van een grote spiergroep zorgt voor een piek in de hormonale groeirespons. Omdat je benen een zeer grote spiergroep zijn zal deze groeirespons effect ook van invloed zijn op de rest van je lichaam.
  3. Door sterke benen zal je explosiever worden. Tijdens cardio en duursport zal je hier profijt van hebben.
  4. Tijdens het squatten en andere been oefeningen train je ook secundaire spiergroepen. Zo zijn meestal ook de buikspieren en lage rugspieren actief. Dit zorgt voor een stevige core. Een stevige core is bijzonder effectief om blessures te voorkomen.

Hoe begin ik met squatten?

 

Zoals we al zeiden: Begin met squatten. (we? Ja, Bob deelt deze mening ook) Dit is de zwaarste oefening waarbij je de meeste spieren zult aanspreken. Hierdoor begin je de koning der been oefeningen met je volledige energie reserves intact.

Stap 1: Begin met een lege stang, mocht je de squat nooit gedaan hebben.

Is dit niet gênant? Nee het is pas gênant als je niet squat en een uur lang alleen maar bicep curls doet. Het is belangrijk om de beweging goed onder de knie te krijgen. Vervolgens kun je het gewicht aan beide kanten van de stang per training met 2.5kg verhogen.

Stap 2: Lage reps. Bijvoorbeeld 5×5

Het is belangrijk om zowel kracht als massa op te bouwen. Onderzoek heeft uitgewezen dat 5 herhalingen optimaal is om beide te realiseren.

Stap 3: Zet je benen neer iets verder dan schouderbreedte.

Zorg dat je voeten licht naar buiten staan. Dit zorgt voor een stevige basis.

Stap 4: Span je buikspieren aan.

Dit zorgt voor een neutrale rug. Zorg ervoor dat je rug niet hol trekt. Maar ga zeker ook niet voorover hangen waardoor een bolle rug ontstaat.

Stap 5: Zak rustig naar beneden om vervolgens explosief omhoog te komen.

Gecontroleerd naar benden zakken is een vereiste. Anders kunnen vervelende blessures ontstaan. Je knieën zijn tenslotte geen springveer. Kom vervolgens explosief omhoog.

Stap 6: Leg de stang in je nek zonder het welbekende barbell squat pad.

Vaak zie je mannen het zwarte stoffen stootkussen op de stang doen. Dit kussen staat ook wel bekend in de sportschool als het ‘’pussy pad’’. Hierdoor ligt de stang scheef op je nek of schouderbladen. Niet efficiënt dus. Je went vanzelf aan het gevoel van een metalen stang in je nek. Je bent tenslotte een vent!